Monday, May 12, 2008

Rangkuman Perlawanan Persahabatan JFC vs Radong Fc on 11/05/08 RRIM Sg. Buloh

Sg. Buloh, 11-05-2008,
Setelah lebih kurang 2 minggu berehat tanpa beraksi di padang, pasukan kita meneruskan siri perlawanan persahabatan. Kali ini lawan adalah pasukan Radong FC dari Bandar Baru Sg. Buloh bertempat di Padang C, RRIM Sg. Buloh.
Masih segar dengan kemenangan membelasah pasukan KDNKL 7-3 di padang MSN 2 minggu yang lalu, seperti biasa pemain dan pengurusan kita menunjukkan semangat dan komitmen yang tinggi. Boleh dikatakan hampir 95% pemain sampai ke venue setengah jam lebih awal dari masa sepak mula. Faktor jersi adidas baru mungkin faktor utama menyemarakkan semangat pemain kita untuk beraksi kali ini. Malangnya, disiplin yang ditunjukkan oleh pasukan lawan amatlah mengecewakan. Kelewatan mereka menjadi punca perlawanan terpaksa ditangguhkan hampir 40 minit dan secara tidak lansung memendekkan masa permainan.
Tahniah kepada pengurusan terutama Sdr Izaidi dan Sdr Wayi yang bertungkus lumus mengusahakan dan menyedia sepasang jersi adidas yang memang mempunyai kelas tersendiri. Penulis yakin sesiapa yang menyarung jersi tersebut pasti bangga menjadi pemain JFC dan warga Kampung Joh.

Kita teruskan dengan ulasan perlawanan semalam.

Sepak mula dimulakan pada jam lebih kurang 4.40 ptg dengan cuaca agak panas, suhu lebih kurang 33'C. Barisan kesebelasan utama JFC diturunkan adalah Roji (GK) , Mamat, Safura (Kapten), Panjang dan Bob di bahagian pertahanan, bahagian tengah dikemudi Limi dan Mahadi, Mani dan Iiewa bertindak masing2 di bhg sayap kiri dan kanan dan jentera serangan diketuai oleh Bahar yang digandingkan dgn Nuri.Pengadil kali ini Mr. Rajan Tangaveloo meniup wisel sepak mula dengan pasukan Radong Fc memulakannya. Cuaca panas sedikit memberi kesan kepada cara permainan kita yang sinonim dengan permainan laju dan pantas. 10 minit pertama menyaksikan kita sukar menembusi pertahanan lawan diman setiap kali serangan mudah dipatahkan oleh benteng akhir Radong yang kental. Kita juga kelihatan terikut dengan cara permainan perlahan lawan dimana bola kerapkali berligar di kawasan tengah padang. Radong kerapkali lakukan serangan dari arah kanan dimana Mamat diasak bertubi tubi oleh pemain sayap lawan. Pd minit ke 20 berpunca dari gerakan tengah pihak lawan, perangkap offsaid yang dibuat oleh bentang kita gagal dan larian solo dari penyerang lawan terus masuk ke kawasan penalti dan melakukan satu rembatan leret yang agak lemah namun gagal diselamatkan oleh Roji. Saudara Mamat yang masih dibelungi masalah kecederaan, gagal memberi aksi sebenar beliau lantas minta dikeluarkan dan diganti oleh Jimi.Setelah ketinggalan, JuFC mula melancarkan serangan demi serangan dengan Limi dan Madi beraksi baik dibahgain tengah namun gandingan Bahar-Nuri-Mani tampak seakan sedikit longlai dan masih tidak serasi. Setiap kali lorongan bola mudah dkawal oleh benteng akhir Radong dan kerapkali penyerang kita terperangkap offside. Cuma beberapa percubaan jarak jauh terutama dari Nuri pada min ke 29 dan percubaan dari Mahadi dari jarak 45m sedikit tersasar dari pintu gol lawan.

Tamat separuh masa pertama dengan JUFC ketinggalan 0-1.

Separuh masa kedua, JFC membuat rombakan dgn mengeluarkan Mamat, Mani, Limi, Nuri, Bob dan Bahar dgn memasukkan Kojac, CheDin, Selan, Mat Yie dan Abe.
Tektikal permainan dirombak dengan Safura kali ini bertindak di bhg serangan membantu bahagian depan yang diketuai oleh CheDin. Berterusan demi berterusan serangan dan percubaan dilakukan kearah pintu gol lawan dan hanya berhasil pada min ke 62 apabila Iewar melakukan sepakan 'half-vooley' dari luar kotak penalti selepas berlaku kekalutan di depan pintu gol lawan. Boleh dikatakan hampir keseluruhan separuh masa ke-2 dikuasai oleh kita manakala Radong Fc sekali sekala melakukan counter attack namun mudah dinafikan oleh pertahan kita. Mat Roji dilihat sentiasa berteriak lantang memberi arahan kepada rakan sepasukan. Game tamat dgn keputusan muktamad 1-1.

Barisan Pemain JFC dengan mata penilaian :
Mat Roji (7)
Mamat (6.5)
Safura (8)
Bob (6.5)
Panjang (7)
Limi (7)
Mahadi (7.5)
Iewa(8.5)
Mani (5.5)
Bahar(5.5)
Nuri(5.5)

Subs :
Kojac (5.5)
Abe (5.5)
Mat Yie (6)
Selan(5.5)
Che Din(6.5)

Sdr Iewa , penulis pilih sebagai pemain terbaik perlawanan semalam.

Kesimpulan ringkas :
1) Tahniah diatas komitmen dan disiplin tinggi yang ditunjukkan oleh semua pemain.
2) Jersi baru memang ada kelasss.
3) Cuaca terlalu panas memberikan kesan kpd mutu permaianan team kita dan nampak ketara sekali tidak dapat memberi aksi sebenar.
4) Masa permaianan yang agak pendek dan nampak keseluruhan pemain tidak puas untuk beraksi.

Sekian.

Corespondent JFC,
Nuri

5 comments:

Anonymous said...

yi kawe lantik demo jadi pengulas tetap utk setiap perlawanan.

Anonymous said...

Ok..Terima kasih atas ulasan ini..

qemek said...

Nuyi dengan ini secara rasminya dilantik menjadi pengulas/penganalisa perlawana.

kelass demo yi.

Nuyi said...

Terima kasih dia atas perlantikan ini. Kawe hanya pengulas amatur sahaja. Insyaalah dari masa ke semasa kawe akan cuba meningkatkan mutu ulasan, membaiki kelemahan yang ada supaya setiap ulasan bagi perlawanan nampak menarik, benar, sah dan berkualiti.

Maaf, mungkin ada ayat yang tidak sesuai,tidak menarik atau mungkin menyinggung sesetengah individu.

Komen anda semua saya harapkan bagi meningkatkan mutu ulasan saya.

Anonymous said...

bila nk uat game lg?