Thursday, July 3, 2008

Yuran Dan Sumbangan Bagi Memperkasakan JFC

Salam kepada semua pemain, pengurusan dan warga JFC.

Setelah diadakan perbincangan antara Presiden (Izaidi), Penasihat (Yusof), Pengurus (Wayi) dan beberapa wakil pemain, keputusan telah dibuat sebulat suara bagi aktifkan semula kutipan yuran sebagaimana pernah diamalkan sebelum ini.

Sumbangan yuran ini kami fikirkan perlu untuk kita menambahbaikan skuad JFC serta menjadikan dana terkumpul untuk memudahkan sebarang program yang dianjurkan JFC, dan semestinya tidak tertumpu kepada acara bolasepak sahaja.

Sebagaimana semua maklum, setiap perlawanan yang dilalui selama ini, pihak pengurusan terutama Tuan Presiden kita, Saudara Izaidi dengan rela hati menyumbangkan bayaran kos sewa padang + khidmat referee yang jumlahnya boleh dianggarkan sebanyak RM150 - RM 300 setiap game. Bayangkan kalau setiap bulan sekurangnya diadakan 2 game, beliau telah mengeluarkan wang sebanyak RM300-600. Ini tidak termasuk game - game yang lepas.Silalah Tuan-tuan kira kalaulah game yang telah diadakan sebelum ini dah menjangkau 10, 15,20 game? Berapakah jumlah yang keluar dari poket Presiden?

Kita sebagai warga JFC amatlah menghargai pengorbanan Tuan Presiden. Namun, dalam keadaan ekonomi negara semasa yang tidak menentu, kita kena faham Tuan Presiden juga macam kita. Beliau juga merasa tempiasnya.

Bagi memendekkan cerita, saya usulkan disini, setiap pemain JFC disarankan wajib membuat sedikit sumbangan pada hari perlawanan. Sekiranya jumlah kutipan adalah lebih dan berbaki, pihak pengurusan akan melantik seorang Bendahari merangkap pemegang akaun dan kira-kira JFC. Beliau diamanahkan menjaga kewangan dan dana yang ada. Disyorkan beliau menulis sedikit laporan ringkas mengenai status kewangan JFC dan diwarwarkan pada semua warga JFC setiap bulan.

Inilah masanya kita membuat satu mekanisme yang praktikal bagi memuaskan hati semua. Kita ambil contoh persatuan sukan, kelab-kelab bolasepak seperti kita yang lain juga mengamalkan pengurusan kewangan seperti ini. Yuran adalah menjadi satu kemestian selagi nilai yang dituntut tidak membebankan ahli. Dan yuran jugalah yang akan membuat sesebuah organisasi sentiasa proaktif.

Nilai dan amaun kutipan masih belum diputuskan. Kami membuka dengan penuh hormat cadangan dan komen dari warga JFC mengenai usul ini.

Sekian, terima kasih.

2 comments:

Anonymous said...

Cadange yang baik..apa salahnyo contribute sikit sore capur capur gak jaddi banyok jugok.

Anonymous said...

-Bendo ni sepatutnyo lamo doh JFC praktik..
-Tahun 2006 dulu buat doh tp x capai matlamat..
-Pengurus keno ghoyat ko player next game ni pasal bendo ni..
-Pengurus keno bukok buku semula..
1)list semuo player
2)buat kutipe tiap2 bule mace dulu..

-bayare bulene RM20..tiap2 game pakat bui RM10 sore..
-player keno ado tanggungjawab + consider kalu nok tengok JFC hidup sokmo..
-rasonyo x dok masoaloh player2 semuo kijo blako..

*YURAN BULANAN RM20.00
*TIAP2 GAME RM10.00

-next game buleh start collect..
-pengurus pon bulih pege duit..


limi pakdo iso..